Tuesday, July 25, 2006

Bicara Komix: Kolobrorasi

Dua tiga hari yang lepas, seorang sahabat yang jauh lebih muda dari usia saya meninggalkan pesanan di peti suara blog saya. Seorang penggiat komik dan sekali gus menjadi ilustrator SKK, seorang jurutera muda yang amat meminati komik dan kartun dan pernah mengeluarkan zinenya sendiri. Kalau dilihatkan dari lakaran-lakaran awalnya saya cuba mengimbau kembali sejarah seorang pelukis dan kartunis- Ujang, di zaman Gila-Gila. Lukisannya simple dan strokenya amat diminati oleh remaja masa itu. Saya berpendapat, approach dan gaya lakaran dan dan stroke jurutera muda boleh pergi lebih jauh. Dan, saya melihat kesungguhan itu melalui SKK1 dan perubahan-perubahan itu berlaku sedikit demi sedikit. Hari Sabtu yang lalu, kartunnya disiarkan dalam slot SENDAL di harian Kosmo! Pelukis ini sedang berada di kejaran masa menyiapkan ilustrasi dan komik untuk SKK2, karya Ahmad Zafran Mutalib. Ujang yang berkoloborasi dengan Aie menghasilkan karya "bestseller" sewaktu berada di bawah bumbung Kharisma Publications, berjaya memukau pembaca dengan jalan cerita yang berkesan. Nuriazam Ismail pula dengan karya mereka terbaru bersama S. Iskandar - Ku Takluki Angkasa Dengan Roket Gabus. Difahamkan, Nurie akan berkoloborasi dengan Madstone. Check it out, soon.

No comments: